Raná

 

Raná je výrazná trojvrcholová hora (457 m n. m.) v západní části Českého středohoří asi 6 km severozápadně od Loun.  Na jihozápadním vrchu čedičového trojkopce se rozkládá národní přírodní rezervace, ale především je Raná je centrem paragligindu a sportovního létání v severních Čechách.

Počátky leteckého sportu na Rané spadají až do roku 1932, kdy členové studentského leteckého spolku Německé techniky v Praze "Akaflieg Prag" hledali o jarních prázdninách výhodný plachtařský terén a objevili holý hřbet se třemi vrcholky, dlouhý téměř 1,5 km, pozvolna vystupující z nížiny. Dne 2. září roku 1932 začala historie plachtění na Rané prvním několikaminutovým letem. Již 13. listopadu se instruktor Erwin Primavesi udržel ve vzduchu dvě hodiny a 25 minut. Dosažený sportovní výkon byl zveřejněn v několika novinách a i pražský rozhlas přinesl senzační hlášení. Pod vedením mladého plachtařského instruktora Masarykovy letecké ligy (MLL) z Prahy začali s létáním na Rané také budoucí letci z Loun. Konal se zde první a druhý národní plachtařský závod. Ústřední plachtařská škola zde v letech 1933 - 1938 vyškolila převážnou většinu svých plachtařů pilotů - instruktorů. Příznivý plachtařský terén nebyl využíván jen členy MLL a Akaflieg. Své pravidelné letní tábory zde měly i skupiny ČOS (Sokola) a Německého leteckého svazu v ČSR. 

Ačkoli mezi německými a českými plachtaři panovala na Rané dobrá spolupráce, v době vyhrocování národnostního napětí těsně před válkou byl i tento terén záminkou k třenicím. Svobodné létání na Rané skončilo v říjnu 1938, kdy byly Sudety okupovány. Se začátkem války se z Rané stalo německé školící středisko pro piloty kluzáků Luftwaffe. 

Po roce 1945 se stala Raná vyhledávaným centrem plachtařské mládeže z celé republiky. Zemská plachtařská škola zde vyškolila 962 pilotů, kteří zde v roce 1946 provedli dnes nepředstavitelných 41 367 startů. Dnešní sportovní letiště vybudovali lounští plachtaři brigádně. Pro tuto slavnou a průkopnickou minulost nazvali plachtaři Ranou u Loun kolébkou českého a československého plachtění. Příznivé poměry na Rané využívají pro létání piloti větroňů, piloti závěsných kluzáků (rogalisté) a v posledních letech především piloti padákových kluzáků (paraglidisté). Ideální terén využívá pro výcvik svých pilotů několik škol závěsného létání i paraglidingu. 

Zdejší sportovní areál nabízí kurzy paraglidingu, plachtařský výcvik, ale také jednorázové zážitky jako je tandem paragliding.  

Díky dokonalému kruhovému výhledu, který umožňuje pohled přes Dolnooharskou nížinu a přilehlé i vzdálené vrcholky Českého středohoří od Džbánu přes Vladař, Doupovské a Krušné hory a dále až k Ještědu, je Raná oblíbeným cílem turistů i dětí, pro které je navíc pohled na všudypřítomné vzduchoplavce velmi příjemným a zajímavým zpestřením.

Věděli jste, že…  vrch Raná je také unikátním rájem syslů? Zejména na severozápadním svahu proti letišti, na spasené a posekané trávě, jich tu žije několik stovek. Jsou ovšem poměrně plaší, takže bez dalekohledu si je turista moc neprohlédne. 

Vzdálenost: 19,9 kilometrů


https://cs.wikipedia.org/wiki/Raná_(České_středohoří)


http://www.ceskestredohori.cz/mista/rana.htm

Napište komentář

Vyplňte formulář pro odeslání komentáře.
27